آخرین اخبار
کد مطلب: 73080
بحران آب در 300 روستاي لردگان
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 2044

به گزارش سلام لردگان به نقل از خبرنگار مهر، استان چهار محال و بختياري داراي منابع غني آبهاي سطحي(در حدود10 درصد آب کشور) است و نکته مهم در ارتباط با آب شرب  استان اين است که  که بيش از 95 درصد آب شهري و رو ستايي از منابع اب زير زميني تامين مي شود.

به دليل برداشت بي رويه از اين منابع، متاسفانه بيلان آب بسياري از آبخوانهاي زيرزميني منفي شده و مهمترين دشتهاي استان شامل دشتهاي شهرکرد، بروجن، فرادنبه، سفيد دشت و خانميرزا ممنوعه بحراني هستند.
 
در کل استان  تعداد بسياري از روستاهاي تحت پوشش با کمبود آب مواجه شده اند که بيشترين درصد خشک شدن منبع شرب روستايي در شهرستان کوهرنگ و لردگان اتفاق افتاده است.
 
شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختياري يکي از شهرستانهاي بزرگ اين استان است که بيشترين تعداد روستا را در خود جاي داده و هم اکنون داراي 360 روستا است که در حال حاضر بخش بسيار زيادي از اين روستاها با مشکل آب شرب مواجه شده اند.
168424 orig
 
خشک شدن اراضي و کاهش توليدات کشاورزي و بيکاري مردم در اثر خشکسالي از مشکلات ديگر روستاهاي اين شهرستان است.
 
دشت خانميرزا لردگان يکي از دشتهاي بزرگ استان چهارمحال و بختياري و کشور بوده که توليد گندم و محصولات کشاورزي اين منطقه بسيار بالا بوده است که در اثر خشکسالي و برداشت بي رويه آب هم اکنون شاهد فرونشست زمين و خشک شدن قسمت وسيعي از اين دشت هستيم.
 
فرماندار شهرستان لردگان در اين خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اين شهرستان داراي حدود 360 روستاست که هم اکنون 300 روستا داراي مشکل کم آبي هستند.
 
علي زاهدي گفت: از اين تعداد روستا 250 روستا داراي کم آبي با شدت بالا هستند که متاسفانه مردم در اين خصوص با مشکلات زيادي روبرو شده اند.
 
وي بيان داشت: از 120 روستايي که در اين استان آبرساني سيار مي شود، 90 روستاي آن متعلق به لردگان است و اين 90 روستا با مشکلات فراواني در خصوص آب شرب، شستشو،آب مصرفي دام و ... روبرو هستند.
 
وي ادامه داد: هم اکنون خانوارهاي روستاهايي  که آبرساني سيار مي شوند داراي دو هزار ليتر سهميه براي 10روز مصرف دارند.
 
 
فرماندارلردگان ادامه داد: خانوارهاي روستاهاي داراي بحران شديد کم آبي در اين شهرستان داراي يک منبع دو هزار ليتري در کنار منزل خود هستند که هر 10روز تانکر 20 هزار ليتري براي پر کردن منبع  هاي دو هزار ليتري به اين روستاها مي رود.
 
 
n00006096-b
 
 
زاهدي يادآور شد: حل مشکل اين روستاها با پروژه هاي انتقال اب ضرورت دارد.
 
مصرف دو هزار ليتر آب براي يک خانوار در 10روز فقط براي آب شرب  بسيار ناچيز است و اين در حالي است که خانوارهاي روستاهاي لردگان خانواده هاي پر جمعيت هستند.
 
استحمام و شستشو و نظافت يکي از مواردي است که در جلوگيري از بسياري از بيماريها آنهم در روستاها که دام در خانه روستايي وجود دارد جلوگيري مي کند اما به نظرمي رسد که دو هزار ليتر آب فقط براي مصرف شرب کافي باشد.
 
استان چهارمحال و بختياري  استاني است که 10 درصد آب کشور را توليد مي کند و اين در حالي است که  مردم روستاهاي خودش آب براي خوردن ندارند.
 
.............................
 
گزارش از سيد محمد رضا موسوي
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس